Op reis

30 oktober 2021 - Den Hoorn Texel, Nederland

Lieve vrienden,

ik ga op reis. Dat komt zo. Ik ben zoals jullie wel weten een halve pensionado geworden, inmiddels ruim een jaar. Reisplannen van vorig jaar vielen in het water vanwege corona. Nu zou ik in februari 2022 een week of zes met m’n campertje op reis gaan, Linda zou dan ergens twee weken aansluiten. Een maand terug - ik zat waarschijnlijk te mopperen op een naderend regenfront - zei Linda: waarom ga je niet gewoon al in november weg. Ja, maar jij dan, vroeg ik, dan zit jij hier in je alleentje eenzaam te wezen zonder man die voor je kookt en zoveel gezelligheid in huis brengt. Maar dat vond zij geen reden om mij ervan te weerhouden. Ik moet gewoon werken, ik vermaak me wel, zei ze. Nou, dat vond ik bijzonder lief en onbaatzuchtig. Dus trek ik nu de stoute wandelschoenen aan en reis weldra af. Plan is als volgt: ik vertrek as vrijdag, met als eerste doel Bordeaux. Daarna reis ik door naar San Sebastián (pintxos eten), Bilbao (pintxos eten) en daarna via het binnenland (Madrid, Toledo, etc) naar Córdoba. Uiteindelijk wil ik ergens rond 6 december eindigen in Malaga, daar de camper stallen en dan terug vliegen. Daarmee kruis ik Sinterklaas, hij eruit, ik erin / ik eruit, hij erin. Begin februari vliegen Lin en ik dan samen weer naar Malaga en zetten de reis voort. Linda heeft per eind januari ontslag genomen en neemt een maand vrij (in between jobs, naar wij hopen). Misschien vliegt zij dan weer terug vanaf bijvoorbeeld Lissabon en rijd ik langzaamaan met de bus terug naar Texel. Of we reizen samen terug. Let wel: dit alles is plan. Misschien beland ik wel geheel ergens anders omdat het binnenland van Spanje in november veel te koud is in die oude ongeïsoleerde bus. Of ben ik na twee weken alweer terug omdat ik moet huilen van de heimwee. Het kan alle kanten op. Fijn idee is dat. En ook best spannend. Heb in het verleden natuurlijk wel alleen gereisd, maar niet op deze manier met een camper. Misschien beland ik wel heel gezellig in een file grijze duiven met grote witte campers en wordt het een soort We zijn er bijna. Krijgen jullie een dagelijkse update van de petanque-competities en video’s van het legen van de Porta Potti. Geen idee… En dat maakt het nou net zo avontuurlijk. Wordt vervolgd vanuit…